CHARLOTTE GYLLENHAMMAR

 

 

CHARLOTTE GYLLENHAMMAR VISADES PÅ

GALLERI HAMMARÉN 25 AUGUSTI -16 SEPTEMBER

Charlotte Gyllenhammar har alltsedan det uppmärksammade genombrottet 1993 – med den över Drottninggatan i Stockholm upp och nedvända svävande eken – konstnärligt konsekvent rört sig i en egen särpräglad sfär. Det upp och nedvända perspektivet och olika slag av raffinerade speglingar har återkommit.

 

Främst har hon arbetat med film, foto och skulptur, inte sällan i sammanlänkad

installationsform. Barnet och kvinnan har ömsom varit huvudrollsinnehavare. Hennes gestalter är gåtfullt laddade och besitter en närmast magnetisk kraft som väcker nyfikenhet – samtidigt som de är tillslutna och oåtkomliga, likt somnambula aktörer som rör sig i en parallell värld.

 

Gyllenhammar har ställt ut ibland annat i U.S.A, Kina, England, Tyskland och Frankrike. Senast hon visades i Göteborg var med en rosad separatutställning på konstmuseet 2015.

I denna utställning – en av många efterlängtad galleridebut i hemstaden – fick vi möjligheten att ta del av hennes konst i ett intimare format. I utställningen presenterades nya, tidigare aldrig visade teckningar och gouacher.

 

 

 

Sagt om Charlotte Gyllenhammar

 

Gravitationen och kroppens tyngd, materialens närvaro och en förnimmelse om något frånvarande, speglingar och omtagningar – allt exponerar Gyllenhammar i en samtidigt illavarslande ocheftertänksam utsatthet.”

 

Magnus Bons recension Konsten.net 14 augusti 2015

 

 

 

The striking images of the artist Charlotte Gyllenhammar stand out for the nervous, contorted face buried in a whorl of fabric shaped into a full-blown rose. The artist explained that the image of a woman hanging upside down was shot in large format from underneath. The inspiration was an uprooted oak tree that Gyllenhammar captured in a Stockholm street in her earlier work 1993. “The vision I had was quite brutal - and I didn’t want to cause her more pain” said the artist referring to the process of exposing the inverted woman’s body and legs. The comment suggests that there is a certain bond

between women artists and their female subjects.

 

Suzy Menkes New York Times 2012

 

 

 

Gyllenhammars svårfångade berättelse koncentreras istället till en komplex stämning. Mod och skräck, mystik och skönhet. Det är inte verklighetens utan drömmens upphöjda atmosfär, kuslig och svindlande vacker i ett svep. - - - Hennes konst talar sällan med utropstecken. I de flesta fallen är ropen sänkta till viskningslekar som påverkar starkare än alltför högljudda röster. --- Det är starkt, men aldrig sentimentalt kladdigt. Det är poetiskt men knivskarpt.

 

Joanna Persman recension SvD 12 jan 2017

 

 

 

Gyllenhammars återfall i samma motiv bildar ett obevekligt mönster. De uppehåller sig vid

växlingarna mellan materia och mening – livet i ljuset av dess skugga.

 

Johannes Nordholm Fallande mot himlen, Charlotte Gyllenhammar, utställningskatalog

Göteborgs konstmuseum 2015

 

 

 

Gyllenhammar laborerar med ett tillstånd innan konturer härdat, där vi inser att vi är ensamma i världen, och där tillvaron antingen är drabbad eller på väg att drabbas.

 

Annika Wik Sårbarhetens konturer, Charlotte Gyllenhammar, utställningskatalog

Göteborgs konstmuseum 2015

 

 

 

 

Charlotte Gyllenhammar född i Göteborg 1963, är utbildad vid Hovedskous målarskola i Göteborg, Konsthögskolan i Stockholm och Royal Collage of Art i London. Idag bor hon i Stockholm.

 

 

 

Separatutställningar, urval

Charlotte Gyllenhammar, Munkeruphus Museum, Gilleleje, Danmark 2017

Natt, Fotografiska, Stockholm 2016

Charlotte Gyllenhammar, Göteborgs konstmuseum 2015

Charlotte Gyllenhammar, House of Sweden, Washington DC, U.S.A 2011

Revisit, Wanås, Knislinge 2011

Deformation, Christian Larsen Gallery, Stockholm 2009

Charlotte Gyllenhammar, Swarowski Krystalwelten, Wattens, Österrike 2007

Privat Idiot, Kulturhuset, Stockholm 2004

Obstacles and Disguises, Galleri Charlotte Lund, Stockholm 2003

The Spectators, Moderna Museet, Stockholm 2003

Fall, Göteborgs konstmuseum 2001

Belle, Millesgården, Stockholm 1999

Belle, Caisse des depôts et consignations, Paris, Frankrike 1998

Self-Portrait, Mölndals konsthall 1994

 

Grupputställningar, urval

Detour, Artipelag, Stockholm 2018

30 th Anniversary, NMWA Museum of Women in the Arts, Washington DC, U.S. A 2017

Terrains of the Body, Whitechapel Gallery, London, UK 2017

Fashion and Performance, RMIT Design Hub, Melbourne, Australien 2015

The 10th Shanghai Biennale, China 2015

The Water Event, Guggenheim Museum, Bilbao, Spanien 2014

Glasstress, Venedigbiennalen, Italien 2011

Hang, Fondazione Orsi, Milano, Italien 2011

Darker than Night, Casino Metropolitano, Mexico City, Mexico 2010

Tracking Traces, KIASMA, Helsingfors 2009

Mythos Kindheit, Hus für Kunst, Uri, Switzerland 2009

Give me Shelter, Attingham Park, Shropshire, UK 2008

Paris Photo Carraousel du Louvre, Paris, Frankrike 2006

Le songe d´une d´été Swedish Institute, Paris, Frankrike 2003

Contemporary Art from Sweden, European Central Bank, Frankfurt, Tyskland 2003

Tre möten med Bror Hjort, Bror Hjorts museum, Uppsala 1993

Enigma, Göteborgs konstmuseum 1991

Fyra unga, Landskrona konsthall 1987

 

Representerad, urval

Aaron Levine, Washington DC, U.S.A

Anthony Podesta, Washington DC, U.S.A

Bo Ahlstrand, Stockholm

Bonnier Cooperation, Stockholm

Borås konstmuseum

Didier Kahn, Paris, Frankrike

Göteborgs konstmuseum

Jan Widlund, Stockholm

KIASMA, Helsingfors, Finland

Lisa & Tom Blumenthal, Boston, U.S.A

Madeleine Olsson Eriksson, Göteborg

Matthew C. and Iris Strauss, Solana Beach, U.S.A

Magasin 3, Stockholm

Mario Testino, London, UK

Moderna Museet, Stockholm

Wanås Foundation, Knislinge

 

Offentlig utsmyckning, urval

Mother, Hyllie, Malmö 2014

Studium, Oslo universitet, Norge 2012

Pilgrimsaltare, katedralen i Linköping 2009

Raoul Wallenberg Memorial, Göteborg 2007

Ute, Borås 2006

Absorbed Campus, Stockholms universitet 2001

Galleri Hammarén • tis-tors 12–17, fre-lör 12-16

Erik Dahlbergsgatan 14 • 411 26 Göteborg

pontus(at)gallerihammaren.se • 0720 03 30 32