ERNST BILLGREN


ERNST BILLGREN

JÄRTECKEN

 

            Med denna utställning på Galleri Hammarén kom Ernst Billgren tillbaka med en separatutställning på Göteborgs konstscen – efter 32 år. Föränderligheten och uttrycksglädjen är konstanterna i detta konstnärskap.

 

GALLERI HAMMARÉN  23 mars - 13 april 2019

Med denna utställning på Galleri Hammarén kom Ernst Billgren tillbaka med en separatutställning på Göteborgs konstscen – efter 32 år. När det senast begav sig skedde det också på Erik Dahlbergsgatan 14, på gamla Galleri 1. Året var 1987 och Ernst Billgren var ett sensationellt underbarn på den svenska konstscenen.


Ska man försöka sig på att ringa in Billgrens målningar som visas på Galleri Hammarén kan man möjligen tala om en legering av den tidigare Billgren och den Billgren som en period signerade sina verk Wilhelm von Kröckert. ”Det finns en fart i rörelsen från bild till bild som om verkens tillkomst har präglats av ett febrigt flow” skrev Sebastian Johans nyligen om honom i DN i samband med senaste utställningen på Forsbloms i Stockholm. Som alltid fick vi en mycket underhållande utställning, en aspekt som denne konstnär aldrig förbisett.


Under det sena åttiotalet och det tidiga nittiotalet raserade Billgren många uttalade och outtalade regler för hur en målning skulle se ut, åtminstone om vi talar om måleri utfört av en konstnär som hade gått på en konsthögskola i Sverige. Ernst Billgrens entré på konstscenen förändrade vårt sätt att se på konst. Vad som var en ”bra” respektive ”dålig” målning, eller vad som var god eller dålig smak blev plötsligt avgjort mer komplicerat att uttala sig om. Över de senaste decennierna är Billgren landets mest omskrivna konstnär, ett tag lär han ha varit mer omskriven än statsministern.


En av flera orsaker till uppmärksamheten är att konstnärskapet är så rikt förgrenat. Billgren har hela tiden ohejdat sökt sig till nya områden och regisserat film, skrivit böcker, spelat rockmusik - med mera. Och, som målare har han hela tiden vågat pröva nya förhållningssätt, en period alltså under en alternativ signatur, von Kröckert. Nu träffade vi honom åter som Ernst Billgren. Det innebar på intet sätt att han hade slagit sig till ro. Föränderligheten och uttrycksglädjen är konstanterna i detta konstnärskap.



Sagt om Ernst Billgren

Mest av allt känns det som om konstnären dukat upp ett stort smörgåsbord av attribut han tycker om och hängett sig åt dagrömmar som innehåller både mörker och ljus.
Sebastian Johans     recension, DN 23 jan 2019



Billgrens konst har alltid hämtat energi ur sin förmåga att närmast metodiskt släppa kontrollen – så fort han målat in sig i ett hörn har han sett till att ändra riktning: gått upp i format, skrivit en bok, regisserat film. Denna konsekventa rastlöshet är för mig hans stora kvalitet som konstnär, eftersom den oavbrutet tillför även tidigare verk nytt syre, nya dimensioner.

Dan Jönsson   recension DN 10 mars 2016



Det är svårt att få ett säkert grepp om Ernst Billgren, och ju mer man försöker, desto mer framstår just detta undanglidande drag som kärnan i konstnärskapet.

Sebastian Johans   Utställningspublikation: Wilhelm von Kröckert Oljemålningar,Lars Bohman Gallery, 2015



Min idé har alltid varit att inte provocera. Mina målningar är så extremt oprovocerande att folk blir upprörda. 

Ernst Billgren  intervju DN 10 april 2015


Efter ett politiserat sjuttiotal med många förutsägbara konstverk banade Billgren väg för ett mer avslappanat och anarkistiskt förhållande till bildkonst. Med finurliga illusionsnummer raserades barriärer mellan fin- och populärkultur. Njutningsfullt lät Billgren dekorativa uttryck förena sig med det upphöjda och serena. Ett virtuost men ibland också medvetet hafsigt expressionistiskt måleri förenades med egensinniga inredningsobjekt och skulpturer. 
Sophie Allgårdh  Utställningspublikation, Vår tanks, Lars Bohman Gallery 2012



Nu är Billgren ingen naturalistisk djurmålare à la Bruno Liljefors, utan det har alltid handlat om bilden av naturen silad genom 50-tals­kitsch och hötorgsmåleri, kryddat med en mytologisk sagoton. 

Birgitta Rubin  recension DN 28 mars 2012




Ernst Billgren är född 1957 i Danderyd. Han utbildade sig först vid Birkagårdens folkhögskola, Stockholm 1979-81 och därpå vid Valands konsthögskola i Göteborg 
1982-87. 1997 blev han ledamot av Kungliga Akedemien för de fria konsterna.




Separatutställningar, urval 
10 200, Galerie Forsblom Stockholm 2019
Looking back, Galerie Forsblom, Helsingfors, Finland 2017

Ernst Billgren vs Wilhelm von Kröckert, Borås konstmuseum 2016

Abstrakt, Lars Bohman Gallery, Stockholm 2012

Förbättrad finsk konsthistoria, Galleri Anhava, Helsingfors, Finland 2010

Färgfabriken, Stockholm 2008

Makalös inspiration, Läckö slott, Lidköping 2007

Ernst Billgren – verk ur Åke och Ingrid Andréns samling, Jönköpings läns museum 2007 

Galleri Wang, Oslo, Norge 2003

Centre Culturel Suedois, Paris, Frankrike 2001

Andrum, Liljevalchs konsthall, Stockholm 2000
Lunds konsthall 1998

Galleri Lars Bohman 1993

Norrköpings konstmuseum, Norrköping 1989

Galleri 1, Göteborg 1987

Galleri Rotor, Valands konsthögskola, Göteborg 1984



Grupputställningar, urval

ARCO Madrid, Madrid, Spanien 2016

Borås internationella skulpturbiennal 2012

Glasstress, Venedigbiennalen, Venedig, Italien 2011

Samtida skulptur i Norden 1980-2005, Wanås, Knislinge 2005

Falskt & äkta, Nationalmuseum, Stockholm 2004

Jorden – globala förändringar, Moderna museet, Stockholm 1994

Musée Rath, Geneve, Schweiz 1993

Billgrens, med Helene Billgren, Göteborgs konsthall 1991

Sydney Biennale, Sydney, Australien 1990

Reform Sub Bau, Galleri Sub Bau, Göteborg 1988

Berlins akademi, Berlin, Tyskland 1987












 Galleri Hammarén  Tis-tors 13-18, fre-lör 12-16

 Erik Dahlbergsgatan 14, 411 26 Göteborg

 pontus(at)gallerihammaren.se

 0720 03 30 32