HANS SIDÉN


THE BOY IN THE PAISLEY SHIRT

60-talets musikexplosion i Göteborg 

sedd genom Hans Sidéns kamera




Galleri Hammarén 25 maj – 8 jun

Öppet: tis-tors 13-18, fre-lör 12-16

Stängt: övrig tid samt 30 maj och 6 juni

 

Journalisten och författaren Hans Sidén satt på första parkett under 60-talet när musikscenen exploderade i Göteborg.


Hans fotografier av The Beatles, The Rolling Stones, The Kinks, The Who, Jimi Hendrix, Dusty Springfield och lokala stjärnor som Tages och The Shakers
är ett vibrerande vittnesmål om ett lika avlägset som förunderligt närvarande decennium.


I samband med utställningen , som är ett samarbete med Busy Bee Production, släpps en bok om Hans Sidén som har samma titel som utställningen. Den finns till försäljning under utställningen. 


I utställningen visas ett trettiotal fotografier i olika storlekar samt flera illustrationer av Sidén.  Fotografierna som finns i små begränsade upplagor är möjliga att köpa. Även originalillustrationerna är till salu.


Så här presenteras Hans Sidén och Göteborg under 60-talet i boken
The Boy in the Paisley Shirt:


Göteborg på 60-talet är en mellanstor stad på Sveriges västkust som tillverkar Volvobilar, skickar Hasselbladkameror till rymden och Tages till Abbey Road. Samtidigt bygger gubbarna i hamnen planetens största fartyg; hammarslagen från varven flyger över älven och där hemma snurrar Revolver, Blonde on Blonde och Pet Sounds på efterkrigsbarnens skivspelare. Kjolarna blir kortare, luggarna längre, klassgränser suddas ut. Världen bankar på dörren med sexuell revolt, p-piller, andligt sökande och antikrigsaffischer. Det finns popband i varje kvarter och Swinging London ligger bara en båtresa bort. Det är som att olika universum kolliderar. 


Kanske är allt myt och efterkonstruktion men nog känns 60-talet sprängfyllt av löften? Glänsande raketer lyfter mot himlen, vespor smattrar fram genom mörka rivningskvarter. Astronautdräkter och parkas - och allt däremellan. Tonåringarna som har kassa betyg drar till replokalerna och försöker låta som Beatles och Stones. Drömmer om karriär, skivinspelningar och topplistor men de flesta kommer inte längre än till någon av alla klubbar som slår upp dörrarna i stan. Kanske är öl och kyssar belöning nog.


Hans Sidén växte upp vid Rantorget i Gårda. Mamman städade på pensionat och pappan var konstnär. Tidigt började sonen rita och skriva och han hamnade så småningom i reklamvärlden. Men det var musiken som fick hjärtat att slå snabbare ända sedan han var på premiären av filmen Vänd dem inte ryggen på biograf Cosmorama och golvades av Bill Haleys Rock Around the Clock. 1959 började han extraknäcka som popskribent och författa texter i Göteborgs-Posten. Han fick med tiden uppdrag för mängder av tidningar och magasin, träffade hundratals artister, recenserade tusentals skivor, gjorde radio och tv, skrev tonvis med låttexter.


Hans Sidén satt så nära John Lennon att han hade kunnat röra vid hans fötter om han lutat sig fram när Beatles spelade på Lorensbergs Cirkus i oktober 1963 och fortfarande var mindre än Jesus. Han tjatade med Rolling Stones i ett rum på Park Avenue Hotell, gick på diskoteket Hvita Dufvan med The Who, åt middag med The Troggs, liftade med Tages till Stockholm och Hep Stars till Borås, bjöd hem Cat Stevens på hemmagjord pizza och lånade ut travar med Stax- och Tamla Motown-singlar till Clem Dalton som var importerad stjärn-dj på nöjesparkens Lisebergs Pop In Club. 


Sandie Shaw kom till stan, Frank Zappa and his Mothers of Invention gjorde det, Jimi Hendrix, Eric Burdon, Ray Charles, Beach Boys, Spencer Davies Group, Donovan, Country Joe & The Fish, Eric Clapton och The Cream, Stevie Winwood och Traffic, Procol Harum, Hollies, Walker Brothers, Bee Gees, Manfred Mann, Move, Kinks, Dusty Springfield. Och några till. 

Hans Sidén hängde på vartenda soundcheck.

Utställningen är en del av hans historia sedd genom kameralinsen.


Text: Fredrik Sundh

 Galleri Hammarén  Tis-tors 13-18, fre-lör 12-16

 Erik Dahlbergsgatan 14, 411 26 Göteborg

 pontus(at)gallerihammaren.se

 0720 03 30 32