MATTHIAS VAN ARKEL


Galleri Hammarén presenterade arton helt nya verk av Matthias van Arkel. Denna för galleriet särskilt komponerade svit, utgjorde ett slags dagbok från van Arkels senaste månader. Verken, hängda i ordning efter tillkomst, belyste ett välkänt fenomen; hur ett nytt konstverk för de allra flesta konstnärer utgör en reaktion på det senast skapade verket.


På utställningen visades också van Arkels kubformade skulpturer, så kallade Containers. Dessa verk har av konstnären själv beskrivits som tvådimensionella bilder på tredimensionella kroppar.


Sedan 2003 har Matthias van Arkel konsekvent arbetat med silikongummi. Successivt har han förfinat sin teknik, att med silikonet framställa ”målningar ”. Resultatet är inte sällan överraskande lyriskt. Men materialet har också tagit honom bortom vad som kan åstadkommas med oljefärg på duk.


Ett möte med van Arkels kraftfulla silikonreliefer blir ofta en direkt fysiskt förnimbar upplevelse, så häpnadsväckande kan det glansiga silikonet upplevas. Verken är mycket tilldragande, men kan strax göra betraktaren mer ambivalent, beroende på vilka associationer som silikongummit väcker.


Matthias van Arkel född 1967 i Stockholm är utbildad vid Konstfack och Konsthögskolan i Stockholm. Han har ett flertal utställningar nationellt och internationellt bakom sig. Van Arkel är representerad i Moderna Museets samling och i flera privata samlingar nationellt och internationellt. Vidare har han har utfört en rad offentliga uppdrag, bland annat i Värtahamnens nya båttterminal och vid Jakobsbergs nya bussterminal i Stockholm. Internationellt har van Arkel gjort stora projekt i Washington DC och i New York City, USA, liksom i Holland och England.





Sagt om Matthias van Arkel


Färgen svävar märkligt fri och tonerna lever vidhäftade varandra utan underlag. Tekniken att valsa och värmehärda det syntetiska gummimaterialet har efter hand utvecklats till stor förfining. På sätt och vis överträffar den nu oljemåleriets potential att bära ljus, fukt och hemligheter.


Susanna Slöör recension omkonst 2018




Jag uppfattar att Matthias van Arkels målningar har drag som är besläktade med Hills upplösta strandbilder. Framträder inte de infärgade remsorna i van Arkels bilder som penseldrag i kraftig uppförstoring, eller som snabba manövrar med palettkniven, med en likartad uppfriskande rörlighet som i Hills strandmålningar? Är inte van Arkels färgbyggen i den meningen också ett slags landskap?

--- ---

Hans konst befinner sig i ett fruktbart spänningsförhållande mellan bild och process, men hans målningar kan inte reduceras till varken det ena eller det andra. De är inte avbildande, lika lite som de enbart handlar om sin tillblivelse.


Magnus Bons   katalogtext, Matthias van Arkel 2014



 

Silikonet ställer sig inte nödvändigtvis i vägen för inläsningar av mer poetiska bortomvärldar. Visst söker ögat fäste och visst letar hjärnan efter tolkningsbara referenser (abstrakt expressionism, pointillism, graffiti), men van Arkel gäckar åskådarens bekräftelsebegär.


Leif Mattson   recension, omkonst 2016







Matthias van Arkel född 1967 i Stockholm, är utbildad vid Konstfack (1986-91)

och Konsthögskolan (1991-93) i Stockholm.




Separatutställningar, urval

Relations, Galerie Forsblom, Stockholm 2018

Morris Adjmi Architects, New York C, USA 2016

Loop, Cecilia Hillström Gallery, Stockholm 2013

Vigorous Aggradations, Art Affair Gallery, Amsterdam NL 2012

Andersson/Sandström Gallery, Umeå 2011

Closer, Galerie Aronowitsch, Stockholm 2010

Open Studio show, Elisabeth Foundations for the Arts, NYC, USA 2008

For you, Dad, Galerie Aronowitsch, Stockholm 2006

Constant Pressure, Galleri 54, Göteborg 2004

Galleri Susanne Pettersson, Norrköping 2000

Galerie Aronowitsch, Stockholm 1998




Grupputställningar, urval

Think Paint, UNIX Gallery New York City 2017

Borås internationella skulpturbiennal 2016

Galleri Örsta, Kumla 2014

Skulpturens hus, Stockholm 2004

Botkyrka konsthall med Per Kesselmar, Tumba 2002

Galleri Mariann Ahnlund med Lars Arrhenius, Umeå 2001




Representerad, urval

Privata samlingar i USA, Storbrittanien, Tyskland, Holland och Skandinavien

Moderna Museet, Stockholm

Statens konstråd, Stockholm

The SOKO Art Collection, Helsingfors, Finland

The National Library of France, Paris, Frankrike




Offentlig utsmyckning, urval

Värtahamnen, Stockholms hamnar 2016

Atlantic Plumbing, Washington, USA 2015

SL Stockholm transport, Jakobsberg 2011














 Galleri Hammarén  Tis-tors 13-18, fre-lör 12-16

 Erik Dahlbergsgatan 14, 411 26 Göteborg

 pontus(at)gallerihammaren.se

 0720 03 30 32