Ann Edholm EN ANNAN PLATS
21 september - 12 oktober 2024
Till denna andra utställning som Ann Edholm gör på Galleri
Hammarén
har konstnären tagit med sig målningar som hon arbetat på i ateljén fram
tills alldeles nyligen. Verken som hon betraktat under en längre period och gjort
mindre justeringar på dagligen hamnar nu i nytt ljus. På galleriet är målningarna
hängda i precis den ordning de stod i ateljén.
Vid sidan av det sylvassa geometriska måleri i företrädesvis svart och rött som vi sedan länge förknippar med Ann Edholm har hon på senare tid också utvecklat ett mer organiskt måleri – suggestiva, dunkla bilder där ljuset fläckvis träder fram genom mörkret. Och i flera av de geometriskt betonade verken är de välkända vassa edholmska spetsarna insvepta i ödesmättad dimrök. I dessa verkningsfulla kompositioner förenas det geometriska med det organiska.
Ann Edholm lyckas som få konstnärer att ladda stram geometri med innehåll – med drama och liv kort sagt. Därvidlag är hon en mystiker. Hennes på en gång skoningslöst renskalade och hemlighetsfulla målningar äger en intensiv, oavvislig närvaro. Var vi landar när vi ser detta abstrakta måleri är förstås individuellt. Konstnären själv förankrar främst sina målningar i en liten krets av författare som haft djup inverkan på henne; Tadeusz Borowski, Primo Levi och Paul Celan, alla skildrare av 1900-talets största trauma.
Ann Edholm född 1953, fick sin utbildning vid Gerlesborgsskolan och Konsthögskolan i Stockholm. Idag bor hon i Lid, Nyköping. Edholm har varit verksam som professor i måleri i flera omgångar vid Konsthögskolan i Stockholm och vid Konsthögskolan Valand i Göteborg. Sedan 1999 är hon ledamot av Kungliga Konstakademien.
Par- och separatutställningar i urval
2024 Trots allt, Galerie Nordenhake, Stockholm
2024 Störst av allt, Hedvig Eleonora kyrka, Stockholm
2023 Bilden pressar mitt öga, på Ravinen i Båstad
2022 Jerusalem, kryptan i Lunds domkyrka (tillsammans med Tom Sandqvist)
2020 Galleri Hammarén, Göteborg
2019 Tungan på ordet, Bildmuseet vid Umeå universitet
2016 Ann Edholm möter Hilma af Klint, Strandverket i Marstrand
2014 TROTZ, Galerie Nordenhake, Berlin, Tyskland
2003 Stenasalen, Göteborgs konstmuseum
Grupputställningar i urval
2024 Experiments in Concretism Espo Museum of Modern Art, Finland
2018 Form Shapes Language Moràn Moràn, Los Angeles USA
2014 Galerie Denise René, Paris Frankrike
2012 Carnegie Art Award, Konstakademien, Stockholm
2010 Modernautställningen Moderna Museet, Stockholm
1999 Art and Spirituality Arzemju Masklas Muzejs, Riga, Lettland
Ann Edholm finns representerad vid bland andra följande samlingar;
Foundation CAB, Bryssel Belgien
EPO Art Collection, München, Tyskland
EMMA Esbo moderna konstmuseum, Esbo, Finland
The Council of European Union, Bryssel, Belgien
Fredrik Roos Collection, Malmö
Göteborgs konstmuseum
Malmö museum
Moderna Museet, Stockholm
Nationalmuseum, Stockholm
Nordiska akvarellmuseet, Skärhamn
Ståhl Collection, Norrköping
Uppsala konstmuseum
Offentliga installationer av Ann Edholm
finner man bland annat vid följande platser
ECOSOC-salen, Förenta Nationerna, New York, USA
Tunnelbanestationen Blåsut, Stockholm
Sahlgrenska sjukhuset, Göteborg
Hotel Gothia Towers, Göteborg
Vid sidan av det sylvassa geometriska måleri i företrädesvis svart och rött som vi sedan länge förknippar med Ann Edholm har hon på senare tid också utvecklat ett mer organiskt måleri – suggestiva, dunkla bilder där ljuset fläckvis träder fram genom mörkret. Och i flera av de geometriskt betonade verken är de välkända vassa edholmska spetsarna insvepta i ödesmättad dimrök. I dessa verkningsfulla kompositioner förenas det geometriska med det organiska.
Ann Edholm lyckas som få konstnärer att ladda stram geometri med innehåll – med drama och liv kort sagt. Därvidlag är hon en mystiker. Hennes på en gång skoningslöst renskalade och hemlighetsfulla målningar äger en intensiv, oavvislig närvaro. Var vi landar när vi ser detta abstrakta måleri är förstås individuellt. Konstnären själv förankrar främst sina målningar i en liten krets av författare som haft djup inverkan på henne; Tadeusz Borowski, Primo Levi och Paul Celan, alla skildrare av 1900-talets största trauma.
Ann Edholm född 1953, fick sin utbildning vid Gerlesborgsskolan och Konsthögskolan i Stockholm. Idag bor hon i Lid, Nyköping. Edholm har varit verksam som professor i måleri i flera omgångar vid Konsthögskolan i Stockholm och vid Konsthögskolan Valand i Göteborg. Sedan 1999 är hon ledamot av Kungliga Konstakademien.
Par- och separatutställningar i urval
2024 Trots allt, Galerie Nordenhake, Stockholm
2024 Störst av allt, Hedvig Eleonora kyrka, Stockholm
2023 Bilden pressar mitt öga, på Ravinen i Båstad
2022 Jerusalem, kryptan i Lunds domkyrka (tillsammans med Tom Sandqvist)
2020 Galleri Hammarén, Göteborg
2019 Tungan på ordet, Bildmuseet vid Umeå universitet
2016 Ann Edholm möter Hilma af Klint, Strandverket i Marstrand
2014 TROTZ, Galerie Nordenhake, Berlin, Tyskland
2003 Stenasalen, Göteborgs konstmuseum
Grupputställningar i urval
2024 Experiments in Concretism Espo Museum of Modern Art, Finland
2018 Form Shapes Language Moràn Moràn, Los Angeles USA
2014 Galerie Denise René, Paris Frankrike
2012 Carnegie Art Award, Konstakademien, Stockholm
2010 Modernautställningen Moderna Museet, Stockholm
1999 Art and Spirituality Arzemju Masklas Muzejs, Riga, Lettland
Ann Edholm finns representerad vid bland andra följande samlingar;
Foundation CAB, Bryssel Belgien
EPO Art Collection, München, Tyskland
EMMA Esbo moderna konstmuseum, Esbo, Finland
The Council of European Union, Bryssel, Belgien
Fredrik Roos Collection, Malmö
Göteborgs konstmuseum
Malmö museum
Moderna Museet, Stockholm
Nationalmuseum, Stockholm
Nordiska akvarellmuseet, Skärhamn
Ståhl Collection, Norrköping
Uppsala konstmuseum
Offentliga installationer av Ann Edholm
finner man bland annat vid följande platser
ECOSOC-salen, Förenta Nationerna, New York, USA
Tunnelbanestationen Blåsut, Stockholm
Sahlgrenska sjukhuset, Göteborg
Hotel Gothia Towers, Göteborg