‘
AMALIA ÅRFELT
4-29 APRIL
Beskuren bild
4-29 APRIL
Beskuren bild
Separatutställningar, urval:
Bergagalleriet, Stockholm, 2019
Konstakademien, Galleri Öst, Stockholm, 2018
Vallentuna kulturhus, 2017
Österåkers konsthall, Vallentuna, 2015
Galleri Cupido, Stockholm, 2015
Hässleholms kulturhus, 2014
Galleri 1, Göteborg, 2013
Supermarket, Stockholm, 2011
Betonggalleriet, Stockholm, 2010
Nationalgalleriet, Stockholm, 2009
Galleri 1, Göteborg, 2008
Botkyrka konsthall, 2002
Konstnärshuset, Stora galleriet, 2000
Galleri 1, Göteborg, 1998
Galleri Mejan, 1995
Bergagalleriet, Stockholm, 2019
Konstakademien, Galleri Öst, Stockholm, 2018
Vallentuna kulturhus, 2017
Österåkers konsthall, Vallentuna, 2015
Galleri Cupido, Stockholm, 2015
Hässleholms kulturhus, 2014
Galleri 1, Göteborg, 2013
Supermarket, Stockholm, 2011
Betonggalleriet, Stockholm, 2010
Nationalgalleriet, Stockholm, 2009
Galleri 1, Göteborg, 2008
Botkyrka konsthall, 2002
Konstnärshuset, Stora galleriet, 2000
Galleri 1, Göteborg, 1998
Galleri Mejan, 1995
Amalia Årfelt, är född 1969 i Stockholm, där hon fortfarande bor. Hon är utbildad vid Birkagårdens folkhögskola 1988-90 och vid Kungliga Konsthögskolan i Stockholm 1990-95.
Motorn i Amalia Årfelts konstnärskap är en oförställd berättar- och skaparglädje. De alltid återkommande djuren i hennes bilder framstår som subjekt, personligheter, med stark integritet. Ibland känner vi igen en art, en annan gång möter vi en udda hybrid. Emellanåt går tanken till fablernas värld, men där landar vi ändå inte. Årfelts djur behåller en aura av ointaglig gåtfullhet som placerar dem bortom sagans mer förutsägbara strukturer. Den hallucinatoriska skärpan i de närmast självlysande målningarna ger bilderna en skruvad, surrealistisk ton.
Motorn i Amalia Årfelts konstnärskap är en oförställd berättar- och skaparglädje. De alltid återkommande djuren i hennes bilder framstår som subjekt, personligheter, med stark integritet. Ibland känner vi igen en art, en annan gång möter vi en udda hybrid. Emellanåt går tanken till fablernas värld, men där landar vi ändå inte. Årfelts djur behåller en aura av ointaglig gåtfullhet som placerar dem bortom sagans mer förutsägbara strukturer. Den hallucinatoriska skärpan i de närmast självlysande målningarna ger bilderna en skruvad, surrealistisk ton.