‘
JOHN-E FRANZÉN
7 -28 MARS
7 -28 MARS
Separatutställningar, urval:
Galleri Edstrand, Bjärsjö slott, 2018
Stene Projects, Stockholm, 2018
Stene Projects, Stockholm, 2016
Ljungby museum, 2015
Wanås slott, 2015
Konstakademien, Stockholm, Linköpings länsmuseum, Bohusläns museum, 1997
Lunds konsthall, Jönköpings länsmuseum, Örebros länsmuseum, 1996
Thielska galleriet, Stockholm, 1995
Nationalmuseum , Stocholm, 1985
Gripsholms slott, Mariefred, 1985
Galleri Engström, Stockholm, 1982
Eskilstuna museum, 1979
Kalmar konstmuseum, 1978
Borås konstmuseum, 1978
Göteborgs konstmuseum, 1978
Galleri Burén, Stockholm, 1975
Edward Thordéns konsthandel, Göteborg, 1975
Galleri Galax, Göteborg, 1974
Café Mejan, Stockholm, 1969
Galleri Edstrand, Bjärsjö slott, 2018
Stene Projects, Stockholm, 2018
Stene Projects, Stockholm, 2016
Ljungby museum, 2015
Wanås slott, 2015
Konstakademien, Stockholm, Linköpings länsmuseum, Bohusläns museum, 1997
Lunds konsthall, Jönköpings länsmuseum, Örebros länsmuseum, 1996
Thielska galleriet, Stockholm, 1995
Nationalmuseum , Stocholm, 1985
Gripsholms slott, Mariefred, 1985
Galleri Engström, Stockholm, 1982
Eskilstuna museum, 1979
Kalmar konstmuseum, 1978
Borås konstmuseum, 1978
Göteborgs konstmuseum, 1978
Galleri Burén, Stockholm, 1975
Edward Thordéns konsthandel, Göteborg, 1975
Galleri Galax, Göteborg, 1974
Café Mejan, Stockholm, 1969
John-E Franzén, föddes 1942 i Stockholm. Han studerade vid Konsthögskolan i Stockholm 1961-66 där han senare 1988 – 1995 var verksam som professor i måleri. 1990 blev han invald som ledamot av Kungliga Konstakademien. Sedan 1991 är han boende i Tommarp, på Österlen i Skåne.
John-E Franzén intar en särställning i svenskt konstliv alltsedan han först uppmärksammades på 1960-talet. Utan sidoblickar har han hela tiden gått sin egen väg. Med sina mästerliga målningar – inte minst med Hells Angels of California (1969) har han skrivit in sig i den svenska konsthistorien. Ett senare mycket omdiskuterat verk var Franzéns porträtt av kungafamiljen (1985). Numera ägnar sig Franzén mestadels åt teckning i intimare format. Genom hela sin konstnärliga karriär har han ofta använt sig av fotografier som förlagor till sina målningar. Dessa lyriskt förtätade fotografier ligger följaktligen oftast helt i linje med det man mest förknippar med Franzén; motorcyklar och tunga amerikanska bilar i öde stadslandskap.
John-E Franzén intar en särställning i svenskt konstliv alltsedan han först uppmärksammades på 1960-talet. Utan sidoblickar har han hela tiden gått sin egen väg. Med sina mästerliga målningar – inte minst med Hells Angels of California (1969) har han skrivit in sig i den svenska konsthistorien. Ett senare mycket omdiskuterat verk var Franzéns porträtt av kungafamiljen (1985). Numera ägnar sig Franzén mestadels åt teckning i intimare format. Genom hela sin konstnärliga karriär har han ofta använt sig av fotografier som förlagor till sina målningar. Dessa lyriskt förtätade fotografier ligger följaktligen oftast helt i linje med det man mest förknippar med Franzén; motorcyklar och tunga amerikanska bilar i öde stadslandskap.