‘
DEN UPPRIKTIGA HYPOTESENS ÄNGSLAN
Nina Bondeson
19 SEPTEMBER - 10 OKTOBER
KLICKA HÄR FÖR ATT SE EXMPEL PÅ TILLGÄNGLIGA VERK
Pris ges vid förfrågan
Nina Bondeson
19 SEPTEMBER - 10 OKTOBER
KLICKA HÄR FÖR ATT SE EXMPEL PÅ TILLGÄNGLIGA VERK
Pris ges vid förfrågan
Separatutställningar, urval
2017 Galleri 1, Göteborg
2015 Galleri Thomas Wallner, Simrishamn
2014 Dalslands Konstmuseum
2013 Borlänge Konsthall
2008 Skövde Konstmuseum
2005 Konstmuseet i Valladolid, Spanien
2005 Galleri Oijens, Göteborg
2004 Museo de la Ciudad, Queretaro, Mexico
2001 Galleri Wallner, Malmö.
2001 Göteborgs konstmuseum
1993 Skövde konsthall
1990 Galleri 1, Göteborg
1989 Dr. Glas, Stockholm
Övriga utställningar, urval:
2020 Bolaget Vardagsbilder, Kungsbacka konsthall
2016 Med Channa Bankier, Husby konsthall
2016 Med Carolina Falkholt, Trollhättan konsthall
2016 Split vision Linköpings konsthall Passagen
2016 Kunstmaand Ameland, Nederländerna
2015-16 Det stora stygnet Röhsska museet, Göteborg
2013 I Want to Hold Your Hand Borås konstmuseum
2013 Love Explosion Göteborgs konsthall
2005 - 07 Konstfeminism Riksutställningar; Dunkers kulturhus, Helsingborg, Liljevalchs, Stockholm, Göteborgs konstmuseum
2005 5 Swedish artists Lusaka, Zambia
2017 Galleri 1, Göteborg
2015 Galleri Thomas Wallner, Simrishamn
2014 Dalslands Konstmuseum
2013 Borlänge Konsthall
2008 Skövde Konstmuseum
2005 Konstmuseet i Valladolid, Spanien
2005 Galleri Oijens, Göteborg
2004 Museo de la Ciudad, Queretaro, Mexico
2001 Galleri Wallner, Malmö.
2001 Göteborgs konstmuseum
1993 Skövde konsthall
1990 Galleri 1, Göteborg
1989 Dr. Glas, Stockholm
Övriga utställningar, urval:
2020 Bolaget Vardagsbilder, Kungsbacka konsthall
2016 Med Channa Bankier, Husby konsthall
2016 Med Carolina Falkholt, Trollhättan konsthall
2016 Split vision Linköpings konsthall Passagen
2016 Kunstmaand Ameland, Nederländerna
2015-16 Det stora stygnet Röhsska museet, Göteborg
2013 I Want to Hold Your Hand Borås konstmuseum
2013 Love Explosion Göteborgs konsthall
2005 - 07 Konstfeminism Riksutställningar; Dunkers kulturhus, Helsingborg, Liljevalchs, Stockholm, Göteborgs konstmuseum
2005 5 Swedish artists Lusaka, Zambia
Vi är alla hypotesmakare. Vi försöker, i stort och smått, göra reda i det mysterium som livet är.
Nina Bondeson 2020
I Nina Bondesons sällsamma bilder råder, som konstkritikern Jessica Kempe en gång träffande uttryckte det; en bisarr blandning av kloster- och bordellstämning, av psykotiskt virrvarr och pedantisk ordningsamhet, erotisk utlevelselängtan och renhetsiver. Man kan tillägga att innehållet emellanåt också för tankarna till forskningslaboratorier, där människor anslutna till kablar och slangar är sammankopplade med andra människor eller till maskiner av olika slag. Dessa till synes vetenskapliga experiment, har något omisskännligt 1920- eller 30-tal över sig – för oss idag en tid då den medicinska utrustningen ter sig oroväckande primitiv. Men på det hela taget tycks själva tiden vara upplöst i Nina Bondesons framställningar. Hennes bilder är lika besynnerliga och gäckande som våra drömmar. Tiden är satt ur spel och allt kan inträffa.
Nina Bondeson, född 1953 i Stockholm, bor och arbetar med bas i Göteborg. Hon är utbildad vid Konsthögskolan i Stockholm 1983-88. Efter debututställningen på Galleri Dr Glas i Stockholm 1989, har Bondeson ställt ut regelbundet runt om i Sverige och sporadiskt i utlandet.
Nina Bondeson är representerad vid flera svenska museer, vid Statens Konstråd
och vid flera kommuner o landsting.
Nina Bondeson 2020
I Nina Bondesons sällsamma bilder råder, som konstkritikern Jessica Kempe en gång träffande uttryckte det; en bisarr blandning av kloster- och bordellstämning, av psykotiskt virrvarr och pedantisk ordningsamhet, erotisk utlevelselängtan och renhetsiver. Man kan tillägga att innehållet emellanåt också för tankarna till forskningslaboratorier, där människor anslutna till kablar och slangar är sammankopplade med andra människor eller till maskiner av olika slag. Dessa till synes vetenskapliga experiment, har något omisskännligt 1920- eller 30-tal över sig – för oss idag en tid då den medicinska utrustningen ter sig oroväckande primitiv. Men på det hela taget tycks själva tiden vara upplöst i Nina Bondesons framställningar. Hennes bilder är lika besynnerliga och gäckande som våra drömmar. Tiden är satt ur spel och allt kan inträffa.
Nina Bondeson, född 1953 i Stockholm, bor och arbetar med bas i Göteborg. Hon är utbildad vid Konsthögskolan i Stockholm 1983-88. Efter debututställningen på Galleri Dr Glas i Stockholm 1989, har Bondeson ställt ut regelbundet runt om i Sverige och sporadiskt i utlandet.
Nina Bondeson är representerad vid flera svenska museer, vid Statens Konstråd
och vid flera kommuner o landsting.